Haveririsker
Är flyget så säkert?
Att flyget är det säkraste transportmedlet är en skapad myt. Räknat per påbörjad resa och person, är flyget 12 ggr farligare än bilen och 20 ggr farligare än tåget. Ca. 90 procent av alla flyghaverier sker i start och landningsfasen. Flyget har först uppe på marschhöjd bättre statistik. En negativt påverkande faktor är flygoperatörer med dålig ekonomi.
Skol- och övningsflyg över Stockholm
Är det säkerhetstänkande av Luftfartsverket att tillåta skol- och övningsflyg över tättbebyggt område? Enligt EU-direktiv får inte polisen flyga helikopter nattetid över tättbebyggt område med enmotoriga helikoptrar. På Bromma flygplats finns en helikopterskola med enbart enmotoriga helikoptrar.
Var nödlanda?
När Luftfartsverket ordar om flygsäkerhet så gäller det alltid säkerheten ombord på planen. När ett flygplan får felindikationer eller motorstörning i luften i närheten av Stockholm omdirigeras det helst av flygledningen till Arlanda för nödlandning. Varför, om Bromma flygplats är så säker?
Kan det bero på att det saknas säkra alternativa landningsområden kring Bromma flygplats? Vid ett flertal tillfällen har Svensk pilotförening uttalat sig negativt om säkerheten vid Bromma flygplats. Arlanda är enligt piloterna själva att föredra.
Inträffade haverier mot bostadshus
Här följer några av de kända fallen under senare år, där flygplan har kraschat i boningshus:
- Oktober 1992, Amsterdam, Holland
- December 1992, Fredriklundsvägen, Bromma
- December 1993, Melbourne, Australien
- Januari 1995, Irkutsk, Ryssland
- Januari 1996, Kinshasa, Zaire
- Mars 1996, Turin, Italien
- December 1996, Jakarta, Indonesien
- Februari 1997, Perth, Australien
- Februari 1998, Taipei, Taiwan
- Juli 2000, Patna, Indien
- Juli 2000, Paris, Frankrike
- Augusti 2000, Burlington, USA
- November 2001, Queens, New York
- April 2002, Salandhar, Indien
- April 2002, Kano, Nigeria
- Juli 2002, San Dimas, Kalifornien
- Juli 2002, Lviv, Ukraina
- Oktober 2002, Vasco, Indien
- Juni 2003, Blida, Algeriet
- November 2003, Boende, Kongo
- September 2005, Medan, Indonesien
- Juli 2007, Sao Paulo, Brasilien
- Oktober 2007, Kinshasa, Kongo
- Maj 2008, Tegucigalpa, Honduras
- Februari 2009, New York, USA
- April 2010, Monterry, Mexico
- November 2010, Jinnah, Sudan
- Mars 2011, Pointe Noire, Kongo
- Juni 2012, Accra, Ghana
- Juni 2012, Lagos, Nigeria
- November 2012, Brazzaville, Kongo
- December 2012, Heho, Burma
- Januari 2017, Bishket, Kirgisistan
Trängseln i luften ökar
Professor Christopher Wickens, USA, en av världens ledande experter på flygsäkerhet, säger att trängseln i luften kommer att fördubblas innan år 2020. Risken för flyghaverier kommer också att öka. Vidare säger han att flygplatser nära storstäder är stora säkerhetsproblem. En bra lösning är att placera flygplatserna långt ut från bebyggelse och använda helikoptrar lokalt.
Finns räddningsresurser?
Vilken myndighet tar ansvaret för ett haveri mot ett flerbostadshus, kontorshus eller skola? Om det sker ett större haveri finns det räddningsresurser? Knappast, med dagens räddningsberedskap och sjukvårdsresurser räcker det ofta med en större vägtrafikolycka för att nyttja hela beredskapen.
Vilka politiker tar ansvaret då ett haveri inträffar mot ett flerbostadshus, kontorshus eller skola?
Kringflygande takpannor
En annan sällan nämnd latent olycksorsak är de takpannor som virvelvinden efter de större planen suger upp i luften och sedan sprider vida omkring. Sedan 1992 finns sex dokumenterade tillfällen då detta har inträffat i Flysta. Vid två av dessa fall ringde husägarna till Bromma flygplats. Luftfartsverkets personal kom omgående för att snabbt och diskret reparera skadorna.