Månadsbrev i februari 2006 från Aktionsgruppen mot Brommaflyget,
www.stoppabrommaflyget.nu
Tio bärande skäl att lägga ner Brommaflyget
1.
Luftfartsverket får använda Brommafältet
till flygverksamhet för en årshyra på 1:-
(= 1 krona). År ut och år in subventionerar stockholmarna Brommaflyget
med hundratals miljoner kronor. I en marknadsekonomi!
2.
Bromma flygplats är till ytan på 140 ha
lika stor som stadsdelen Östermalm. En nedläggning av flygplatsen skulle öppna
för nödvändigt bostadsbyggande i en stad med stor bostadsbrist.
3.
Utöver själva flygplatsen finns
ytterligare 800 ha mark (nästan sex Östermalm till) som inte heller kan
exploateras för bostäder så länge flyget finns kvar. Flyget stryper all
utveckling i västerled.
4.
Brommaflyget är en avsevärd
miljöbelastning med buller och utsläpp och en allvarlig säkerhetsrisk för stora
grupper av Stockholms invånare, såväl i innerstad som ytterstad.
5. Arlanda kan
utan problem ta över såväl linjeflyg som affärsflyg enligt
Stockholmsberedningen, en parlamentarisk utredning som skärskådade
frågan för
ett par år
sedan.
6.
Näringslivet i Stockholm behöver framför
allt fler bostäder för sin expansion - inte
mer flyg. Arlanda duger gott åt alla! Arlanda
Express tar resenärerna till Arlanda
på 20 minuter
från Stockholms city.
7.
En liten maktelit - mellan femtio och
hundra personer utifrån Stockholms-
beredningens
beräkningar - anser sig behöva Bromma eller en ny flygplats för egen
del.
8.
Att lägga miljarder på att bygga en ny
flygplats för några få makthavare är odemokratiskt och djupt orättvist mot alla
människor som behöver nånstans att bo i Stockholm.
9.
Frigjorda kommunala och statliga medel
kan läggas på bostäder och nödvändig infrastruktur istället.
10.
Det finns inga skäl som talar för
fortsatt flygverksamhet på Bromma!