Visste du?
- Att Stockholms stad hyr ut Bromma flygfält, stort som Östermalm, till Luftfartsverket för 1 (en) krona plus 5 (fem) kronor per avresande passagerare.
- Att en enda start eller landning av en av BRA:s AVRO RJ 100 släpper ut lika mycket kolväte (skadar människans nervsystem och arvsmassa och ozonskiktet) som 650 katalysatorbilar under 1 km i stadstrafik.
- Att flygbränslet är helt skatte- och avgiftsbefriat.
- Att Bromma har ca. 10 procent av Arlandas passagerarantal.
- Att efter att Linjeflyg flyttat från Bromma till Arlanda 1982 så hade den absoluta merparten av trafikflyget försvunnit från Bromma flygplats.
- Att efter avregleringen av inrikesflyget 1992 så har antalet passagerare på Bromma ökat från under 100 000 i antal till omkring 2 500 000 (LFV statistik) år 2016.
- Att eftersom ca 80 procent av passagerarna till Bromma åker personbil eller taxi till flygplatsen (enligt Stockholms Miljöförvaltning 2002), varav de flesta reser ensamma, så har vi minst 750 000 nya fordon per år på vägarna i västerort.
- det blir minst 62 500 nya fordon per månad
- det blir minst 14 000 nya fordon per vecka
- eller minst 3 400 fordon per arbetsdag.
- Att en tidigare opinionsundersökning visade att bland de västerortsbor som ville bevara flygplatsen så var huvudorsaken att de trodde att ett nytt bostadsområde skulle skapa trafikproblem på marken. Lobbygrupper som Stockholms handelskammare brukar skrämmas med miljonprogramsområden och ökad biltrafik.
- Att när idén om trädgårdsstaden presenterades 1993 så visade en rapport i presentationen att biltrafiken till och från området skulle minska jämfört med trafiken till och från flygplatsen (resenärer och anställda). Utbyggd kollektivtrafik inkl förlängd tvärbana ingick i förslaget. Då ska vi också komma ihåg att passagerarantalet 1993 låg på en mycket lägre nivå än idag. En trädgårdsstad med bättre kollektivtrafik ger mindre biltrafik än flygplatsen.